got no money in my pocket you see

HAHAHAHA, Svea vann sin kvartsfinal i hockey-VM, medan Kanada förlorade mot Finland. Finns rättvisa i världen! Skadeglädje osv.

Häromdagen ringde de från banken och sa att de hade spärrat mitt kort pga mystiska transaktioner. Vet inte hur någon har fått mina kortuppgifter men på något vis har de lyckats. 317 kr fick de ut, men de får jag tillbaka från banken. Känner sig dock handikappad utan bankkort. Överlevde iaf genom att snylta på alla jag känner och fick ett nytt kort på posten idag.

I övrigt inte micket intressant. Jobbar hela dagarna och ser typ inte solen när man sitter där nere i bunkern. Kommer inte skatteåterbäringen snart??

xxxx

i'm a hot-air balloon, i can go to space

Befinner mig, sedan i fredags, inom Svea rikes gränser igen.

Underbart.

Började dock jobba redan idag. Trött. Det var sig likt i alla fall, så var bara i princip att gå in och sätta sig och börja.

Skulle även gå och fixa surf på mitt abonnemang hos Telia. Slutade med att jag adopterade en liten iPhone. It followed me home, can I keep it??

oh, canada

Gick upp vid fem imorse för att ta mig ut till Halifax flygplats. Gick fint och hänger numera i Toronto.

Checkade in för andra flyget och fick de mest värdelösa platserna i världshistorien. Försökte byta till fönster men nej, allt var upptaget. Även på flyget som går imorgon

Så sur tjej, satte mig och började spåna på hur jag skulle formulera mina hatbrev till KLM. Efter en timme kom jag på att jag kunde gå till KLM-disken och fråga om de kunde ändra. Gick på två minuter och har nu fönsterplats hela vägen. Älskar numera KLM och ska aldrig flyga med något annat bolag igen ungefär.

Med det säger jag tack och adjö, Kanada. I love you, men vi behöver revansch efter hockey-silvret.

Au revoir

once upon a time

Ensamheten är stor.

Veronica har lämnat mig. Och efter två nätter på hotell (<33) känner jag bara bedrövelse över att mitt hem just nu är en sovsal på hostel.

Eftersom jag inte har något bättre för mig tänkte jag delge er historien om hur vi tog oss från Montreal till Halifax.

Det började med att vi anlände till Montreal, träffade på Isadora och snabbt insåg att de pratade franska i denna del av landet. Jag var très malade och kände att slutet var nära.

Hur som helst begav vi oss ut och kollade på stan. Hittade gamla stan och lite nyare delar.

Starbucks kan inte heta Starbuck's coffee för Quebecarna kanske inte förstår vad det betyder. The Body Shop hade osso översatt sitt namn (till Le Body Shop ehe).

Sista dagen såg vi solen för första gången någonsin ungefär. Bestämde oss för att bestiga ett berg. Dock var nästan backen upp till berget värre.

Vänligen observera mina panorama-skills.

Efter domedagskänslan (se bild ovan) började mitt immunförsvar återhämta sig. Vi gick ut och åt poutine med Isadora och sen gick vi ut och drack lite öl på en trevlig bar.

Dagen efter tog vi tåget till Quebec city. SOL!!!! Bäst. Lycklig! Ofullständiga meningar!!

Ok, gamla stan (där vi bodde) låg uppe på en kulle. Man skulle nog kunna kalla det berg. Så mycket backar, så jobbigt att gå. De hade en ringmur som man kunde roa sig med att klättra på. Stina, 5 år, var extremt lycklig.

Mer panoramabilder till folket. Och fint med gamla byggnaderrrrr.

Såg filminspelning på torget osso. Sen åkte Veronica och shoppade. Jag hängde på muren i solskenet. Brände jag mig i ansiktet? Ja, som vanligt. När vi åt middag fick jag en drink som var frostad med salt.

NICE.

Sedan skulle vi adoptera en ny familjemedlem: en Avenger. Fick ett väldigt nära förhållande med honom eftersom jag körde honom i ungefär 100 mil på tre dagar. Tyvärr var vi tvungna att, med sorg i våra hjärtan, lämna tillbaka honom igår.

Observera att han ej hade regplåt fram. Tyckte det var så coolt att jag pratade om det så många gånger att Veronica slutade lyssna på mig.

Gick bra att köra även om vi var nära att dö en gång när en dam försökte preja oss av motorvägen.

Ibland tog vi inte den största vägen (läs grusväg mot ingenstans). Så micket spännande saker som vi har sett på grund av det... Vi sedde Florenceville, staden som menar att de uppfann pommes frites. Råkade även hamna i Westeros. Ny tidzon!!

I Hollywood, eh menar Saint John, bodde vi på hotell. Bäst. Aldrig sovit så bra. Det är typ en industristad. Stannade bara en natt, synd för hade gärnat kikat lite mer på den.

Stannade vid Hopewell Rocks som ligger vid Bay of Fundy, där finns världens högsta tidvatten. Jag är ju självklart intresserad av allt de diskuterar på National Geographic så var jätteglad. Veronica må göra tummen upp på bilden, men det är en sarkastisk gest för hon är inte så intresserad av stenar.

Åkte vidare mot sydkusten och vår fjärde provins: Nova Scotia. Tog en omväg för att undvika tull. Ösregnet kom tillbaka. Hittade iaf Lunenburg, en liten fiskarstad med massa färgglada hus.

Även där spelade de in en film. Jag åt musslor (!) och päronpizza (!!). Living on the edge. Dags att bege sig till Halifax då. Kikade på Peggy's cove, ytterligare en fiskarby med en känd fyr.

På det stora hela så är jag micket nöjd över vår resa, har vart så mysigt att bara lalla runt. Veronica har tagit ungefär en miljon kort (varav jag kanske har förstört hälften) så lär minnas resan rätt bra. Dock önskar man ju att vi hade haft lite bättre väder, 2½ dag med sol är inte ok...

Men nu är det inte långt kvar till Svea...

xxx

c'est comme si, c'est comme ca

Ursäkta brister i uppdatering här under de senaste dagarna.

Vi har varit i Montreal ett tag. Vädret blev märkbart bättre. Veronicas kompis Isadora hade en (jättefin!) lägenhet till övers som vi fick låna, så kan verkligen inte klaga på boendet (fast  ugnen visade grader i fahrenheit...) Hade fattat rent teoretiskt att folk pratade franska, men hade inte fattat att folk pratade franska. Franska är överallt och hela tiden. Men de flesta är snälla och pratar engelska med oss.

Vi kikade runt lite i stan och sådär. Besteg ett berg, det var lite kämpigt. Dock fint väder så skönt att bara vara ute. Kommer gärna tillbaka och stannar lite längre.

Jag var ju sjuk och tyckte väldigt synd om mig själv i vanlig ordning. Veronica tog dock hand om mig och lagade mat etc. Är på bättringsvägen men misstänker att Veronica börjar bli sjuk nu... Vi är i Quebec city. Micket historiskt med ringmur och grejer. Har inte hunnit spana så micket men får väl ta oss an det idag. Solen lyser och det är varmt. Gick utan jacka igår - LYCKA. Imorrn ska vi plocka upp vår hyrbil på flygplatsen. Ska bli micket intressant.

xxxxx

OTTAWA

Hittade fram till Kanadas huvudstad på gränsen mellan Ontario och Quebec: Ottawa.

Bodde i ett hostel som varit ett gammalt fängelse. Kul grej att bo i en cell, men de hade ju gärna fått städa rummet efter dem som varit där natten innan. Gick till Canadian museum of history. Tydligen så bor onda andar i hörn, enligt någon First Nations-sägen, så byggnaden har helt enkelt inga hörn. De hade byggt upp en utställning där det kändes som att man var utomhus fastän man var inomhus. Imponerad.

Gådde vidare och kikade lite på parlamentet och Högsta domstolen. Sedan tillbaka till vårt hostel och drack lite öl och pratade lite med en nya zeeländare (som vi inte förstod vad han sa) och en quebecare (som inte förstod vad någon av oss andra sa). Och det var hela sagan om vår vistelse i Ottawa. Man skulle kunna se det som ett kort stopp på vår väg mot Montreal. Var är mitt fransklexikon när man behöver det?

De har också en hyllning till den första selfien:

/ roliga tjejer

TORONTO

Bildspel från Toronto.

För att kort sammanfatta så bodde vi i ett hus som låg bredvid ett hus med en massa djur på. Vädret innehöll regn, dimma, spöregn och lite mer regn. Sjukt nice. Är nu sjuklig pga att jag blev genomblöt flera dagar i rad. Observera även dimbilden på CN Tower. Tornet är ca 500 m högt så man såg kanske en tredjedel.

Eftersom vädret inte tillät så micket annat så har vi prövat så många ölsorter vi kunde. Även kollat in Chinatown, den underjordiska shoppingstaden och ett slott. Kramat en älg och Stanley Cup-pokalen osv osv. Niagarafallen var väldigt fina, och där var det sol. Chocken från all D-vitamin, typ. Gillar Toronto jättemicket så kommer säkerligen komma tillbaka någon mer gång.

Nu har vi lämnat hostelet och våra extremt högljudda grannar och tagit tåget österut. Man får ha mindre bagage på tåget än när man flyger... Arg tjej. Saknar SJ, och det är ett påstående jag aldrig någonsin trodde skulle återfinnas på denna blogg. Efter micket planerande och funderande tog vi oss ut till Torontos flygplats och lämnade en av mina väskor där för en låg kostnad av 500 kr så att jag kan plocka upp den när jag landar från Halifax. Vad gör man inte för att få med sig så micket som möjligt hem?

Hur som helst kan vi konstatera att Veronica har tagit många fler och bättre bilder än jag så ni får hålla tillgodo eller läsa hennes välskrivna och betydligt mer utförliga blogg.

valborg

Veronica hittade hem till mig. Tack gode gud för det. Jag är ju helt värdelös på att packa, så om inte hon hade hjälpt mig hade väl hälften av mina prylar inte fått plats i väskorna... Lite ledsamt att lämna London, men ska bli så skönt att komma hem. Men först tänkte vi roa oss lite i diverse städer i Kanada.

För tillfället är vi i Toronto. Kan meddela att det regnar och är allmänt dimmigt. Vi kollar runt på lite roliga prylar. Kramade Stanley cup-pokalen idag på hockeymuséet bland annat. Drack lite öl i distillery district osso. Igår fick jag äntligen besöka IKEA och äta köttbullar. Har slängt mina trasiga kängor så tygskorna är konstant genomblöta. Mina tår hatar mig.

Ursäkta, måste rädda Veronica som inte kan andas pga att hon skrattar åt nån Justin Timberlake-meme. Återkommer vid lämpligt tillfälle.