to the east, to the east

 
Hemma i Svea rike igen.
 
Har haft det jättekuligt i Bulgarien och Turkiet med Majan. Kändes som att vi hann med sjukt micket på de få dagar som jag var där.
 
Utdrag ur Stinas resedagbok
 
Flyget gick från Arlanda kl 23.00. Det var den mest surrealistiska flygresan jag någonsin haft. Lyckades vara intresserad av vad som hände i ca 15 minuter innan jag blundade och tänkte "om vi ändå var framme..." Tre sekunder senare säger piloten "vi landar om 15-20 minuter". Tjejen som sover i två och en halv timme och inte fattar det.
 
Landade i Burgas och hittade Maja som hämtade på flygeplatsen. Noterade att det var sjukt varmt. Och mörkt (kan ha vart eftersom det var 03.00 på natten) så inte direkt läge för sightseeing. Killen i receptionen på hotellet hatade oss lite men det löste sig. Inget sova för kl 06.00 blidde vi upphämtade av en buss som skulle till Istanbul, wiiie.
 
Buss i typ 7 h. Vid turkiska gränsen fick alla snällt kliva av och få sina pass stämplade. Asso i min värld ska inte bussar åka på sådana smala vägar uppe i bergen som det var där. Tur att man sov större delen av resan. Tjejen som kan sova överallt.
 
Lunch på restaurang i Istanbul. Ingen av oss hade pengar löst, varken bulgariska leva eller turkiska lira. Vi trodde att en lira var ca 5 kr. En cola kostade 8 lira. 40 KR FÖR EN COLA, SKA INTE VI VARA I ETT BILLIGT LAND?? Upprörda tjejer (några dagar senare upptäckte vi via ett kontoutdrag att en lira var ca 3 kr så då förlät vi dem).
 
Kikade runt i Istanbul med en guide som visste allt och lite till. Åkte även över till asiatiska sidan. Sedan guidade guiden oss vidare till fots för att kika utanpå och inuti Blå Moskéen, Hippodromen, Hagia Sofia i historiska delarna av staden. Väldigt, väldigt fint. Sjukt gamla saker, jag menar jämför med vad som helst i Svea från 500-talet med Hagia Sofia. Vi hade väl typ... stenrösen?? Andra delar av staden var dock inte så fina. Typ de där varje hus hade cirka 50 parabolantenner. Verkligen stora kontraster.
 
Mot hotellet som låg i centrum. Det var faktiskt finare än förväntat. Vi gådde ut på stan på kvällen för att hitta en restaurang. Det misslyckades vi med. Utstirrade av folk som tydligen aldrig sett blondiner förut. Trötta och hungriga och allmänt sura blev det en tidig kväll på hotellet. Wi-fi strejkade. Men YES Harry Potter på tv!! Dubbad till turkiska. Orkade inte. Gick och la mig kl 21.
 
Nästa dag besökte vi de gamla vattencisternerna som finns under marken. De försåg staden med vatten förut och är också från typ 600-talet. Jättehäftigt. Se tidigare kommentar om "I Svea rike..." Vi besökte även den stora bazaaren. Det är en stor marknad som består av ungefär 60 gator under tak. Alla försöker sälja på en saker. Köpte en lampa att ha ljus i. Fick den för 30 lira istället för 45. Sedan gick vi och åt kebab eftersom vi trots allt var i Turkiet. Den var god, men vem stoppar pommes frites i en kebabrulle? Buss tillbaka till Sunny Beach (en till stämpel i passet!). Tydligen var det solrosfält överallt. Där gådde vi till en restaurang och drack bulgarisk öl som heter Zagorka. Kände mig lite som Anton när jag provade öl, ehehe.
 
Nästa dag gådde vi ner till stranden. Bada i Svarta havet, yay!! Glömde kolla hajrapporten. Vi köpte varsin drink på strandbaren. Majas drink var helt ok medan min bestod av typ... sprit. Slängde i två limeskivor men det var fortfarande typ... sprit med två limeskivor. Utflykt med katamaran. Maja och jag tog bästa platserna eftersom ingen annan verkade vilja ha dem. Myste på båten i några timmar. God lunch och sedan mer bada. Jag lyckades slå av halva lilltånageln utan att märka det. Lite handikappad.
 
På kvällen när vi kom tillbaka gick vi ut och åt med Majas kollegor. WIIE hänger med Apollo-reseledarna. Fyra av dem skulle åka hem så det var lite avskedsmiddag. Vissa av dem är ju från Norge och Danmark och jag fattar ju inte vad danskarna säger. Smile and wave, boys - just smile and wave. Frågade en dansk vad "strengelegen" betyder men inte ens han visste... Vad fan. Sedan gådde vi till Den glade viking som man skulle kunna säga är deras favvo-bar/klubb/ställe. Hade hört micket om det så var lite rädd för att gå dit, men det var trevligt. Visade sig dock senare att jag hade rätt i mina farhågor - gissa vem som var där? Om ni gissar på Basshunter så gissar ni helt rätt. Smärtan inombords kan inte beskrivas. Jättekul kväll dock.
 
Sista dagen hyrde jag och Maja en bil och turnerade landet runt. Besökte ett kloster som byggdes inuti en klippa för att ingen skulle hitta det och en udde där det har legat ett fort sedan typ... alltid. Ni vet hur man säger "redan de gamla romarna" (eller är det grekerna?) ja i det här fallet så var det redan de gamla romarna som hade ett fort där. Spanade efter delfiner men de höll sig utom synhåll. På vägarna såg man hästar/åsnor och vagn typ överallt. En miljon får sprang över vägen osso. Gulligt. Vägen tillbaka gick på jättekurviga vägar uppe bland bergen. I mörkret. Och med tanke på hur folk kör i Bulgarien (det enda de gör värre är att parkera) så var jag flera gånger övertygad om att vår sista stund var kommen. Men vi hittade hem (även om det inte var helt lätt att tanka).
 
Dagen efter liftade jag med transfern till flygeplatsen och åkte hem. Tog med mig lite av Majas grejer bara för att. Hatar Köpenhamns flygplats. Inget wi-fi och ingen mat som inte kostade flera miljoner. Älskar däremot Norwegian som har wi-fi på planet.
 
 
Sa jag utdrag?? Menade naturligtvis "hela resedagboken".
Oerhört välskrivet om jag får säga det själv.
 
För att summera kan jag rekommendera alla att resa med Apollo. Eh.
 
xx

Kommentarer
Postat av: Anonym

Vadå EH?

Men bar att du kan rekommendera det ho ho ho :)

Ps du gick och la dig 20,00, jag la mig 21.00. TRÖTTNÖT

2013-08-23 @ 18:05:22
Postat av: Stina

Åkte ju inte ens med Apollo.........

2013-08-24 @ 02:17:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0