en guide till sms


På begäran tänkte jag dela med mig av SMS-skalan som talar om när man behöver svara på SMS. Denna skala på 1-5 har utvecklats i nära samarbete med NASA, Stockholms Universitet och Systembolaget. Personligen brukar jag dock (som bekant för en del) göra mitt bästa för att aldrig svara på SMS, men detta är ej att rekommendera. Det finns vissa tendenser som pekar på att folk blir ytterst irriterade.*



Grader:

1. Bekräftande SMS såsom "ok" eller "Vi ses senare då" etc.

2. SMS som faktiskt säger något, men inte innehåller en fråga.

3. SMS med en oviktig fråga, exempelvis "Vad gör du?".

4. SMS som innehåller en lite viktigare fråga som faktiskt behöver svar inom en viss tidsram och inte är avsedd som småprat, exempelvis "Kan du hämta mig i kväll?".

5. Superviktiga SMS som behöver uppmärksammas genast, exempelvis "JAG DÖR, RING AMBULANS!!". Sådana SMS blir ytterst sällan (för att inte säga aldrig) aktuella så den kategorin finns bara för att visa att det egentligen inte finns några viktiga SMS.



Tidsram för svar:

SMS inom grad 1 och 2 behöver man inte svara på. Det enda undantaget är SMS i kategori 2 som innehåller minst tre utrops- eller frågetecken, ex "Jag tror att jag ser Fred!!!".

Grad 3 kan ignoreras så länge man vill, men det får väl anses artigt att svara förr eller senare.

Grad 4 bör man svara på när man ser det.

Grad 5 kan vara lämpligt att besvara med ett telefonsamtal. Om inte till avsändaren så kanske till 112.



xx


*Undertecknad tar inget avsvar för diskussioner som uppkommer på grund av underlåtelse att svara på SMS enligt denna skala.

Kommentarer
Postat av: Veronica

genialiskt!

2011-12-01 @ 00:21:17
Postat av: sam mattson

Du har överträffat dig själv!

det här är bättre vägledning än bibeln!

(tolka hur du vill)

2011-12-11 @ 01:35:20
URL: http://samharam.blogg.se/
Postat av: samuel mattson

asså helt på allvar. jag lever mitt liv efter dessa guidelinjer!

(ja. folk brukar klaga på mig jävligt mycket, men då hänvisar jag till denna heliga skrift)

2013-05-09 @ 17:00:15
URL: http://samharam.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0