wiki säger



Dagens igenkännande:


Sedde idag en vägskylt som det stod Gysinge på. Kände igen det väldigt starkt och fick en konstig känsla av att det var något dåligt. Så nu googlade jag lite och eh, ja ni får läsa själva vad wiki sa. 


Gysingevargen var en människoätande varg i Sverige.

Det finns ett väldokumenterat fall där varg åt människor från de mellersta delarna av Sverige under 1800-talet. Serien av angrepp startade den 30 december 1820 och varade fram till den 27 mars 1821. Under den tre månader långa perioden angreps 31 människor, vilket resulterade i 9 döda och 15 skadade. [...]

Serien av angrepp slutade när en varg dödades den 27 april 1821. Det är högst sannolikt att vargen var identisk med den vargunge som fångats 1817 och hållits i fångenskap i Gysinge herrgård under flera år tills den rymde eller släpptes lös.



Naturligtvis. Varför skulle det vara något trevligt man mindes? Vargjakt, älgjakt, björnjakt, tigerjakt - vem bryr sig. Bara jag slipper ha de fyrfota små liven där jag bor så är jag nöjd.


xx


Kommentarer
Postat av: Veronica

varför minns du detta? D:

2011-01-18 @ 18:04:35
Postat av: STINA

kan man fråga sig...

2011-01-18 @ 18:31:23

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0