stina surar



Det bästa tv-programmet är utan tvekan Plus. Sur-Sverker står och tjaffsar med kostymnissar som upprepar sina argument och/eller ber om ursäkt. Det är underhållning på extremt hög nivå, mina vänner. Jag brukar sitta och hoppas på att gästen som försvarar sig ska debattera bort sin motståndare helt.

Hur som helst. Idag satt jag och roade mig med att kika på Plus. De testade hörlurar och hade då bjudit dit någon slags expert som mest framstod som en något mindre fluffig version av Dolores Umbridge. Det första som gjorde att jag förfasade mig något över moralpaniken som råder var att de lyckades få det att låta som om det farligaste man kan göra är att lissna på musik i hörlurar.

Det andra var att de även lyckades lugna denna nyväckta panik över insikten att öronen kommer - utan tvekan - att ramla av genom att tryggt försäkra oss om att lagar och regler är på väg. Gränser för hur hög volym som mp3-spelare får ha kommer sänkas. Lite onödigt, det finns redan regler för ljudnivåer inom EU. På en europeisk Ipod så finns det ju en volymspärr som gör att man inte kan spela musik på så hög nivå som på en Ipod från till exempel USA. I Sverige säger lagen att personer under 13 års ålder inte får vistas i lokaler där det finns en tillräckligt hög ljudnivå (har ej koll på var gränsen går).

Förmodligen kommer väl även snart en lag på att man behöver använda öronproppar när man ska gå ut så att man kan skydda öronen. Underbart, då blir det micket lättare att undvika alla oönskade ljud såsom exempelvis jamande katter, irriterande telefonsignaler samt folk som gnäller över höga ljudnivåer.




xx

Kommentarer
Postat av: sarah

dryga föreläsningar, stina, biltutor mm..

2010-04-04 @ 09:33:28

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0